Ik wil graag werken op het water

Of het nu gaat om een schipper, stuurman, machinist, matroos, deksmaat, medewerker voor bediening of bar, host(ess), zelfstandig werkende kok of hulpkok: wij van Chartercrew helpen graag met het bepalen van de juiste koers.


Bedenk vantevoren wat voor werk je wil of mag doen en in welk vaargebied. Vanwege regelgeving heb je voor elke bedrijfstak  verschillende vaardocumenten nodig. Voor de Rijn- en binnenvaart heb je een Dienstboekje nodig. Daarmee mag je als maat, matroos of deksman (of deksvrouw!) werken aan boord van een vrachtschip of een charterschip. Zoek je werk als cateringmedewerker, host(ess) of kok dan heb je geen dienstboekje nodig. Voor de zeevaart heb je naast een Monsterboekje ook  een geldig certificaat Basic Safety STWC95 nodig. Hieronder zie je per bedrijfstak welke minimale documenten en overige minimale vereisten nodig zijn voor het aanmonsteren op een schip.

Voor de zeilende of de motorpassagiersvaart dien je te beschikken over een geldig Dienstboekje met medische keuring. Met dit boekje kan je aantonen dat je als houder aan de eisen voor het uitvoeren van het beroep voldoet. Denk hierbij aan actuele keuringen en stempels van afgeronde opleidingen.

Meer informatie Dienstboekje >>>

Overigens hoeft niet iedereen een Dienstboekje te hebben. Wie al in het bezit is van een Groot Vaarbewijs of Rijnschipperspatent heeft het Dienstboekje alleen maar nodig voor bepaalde Rijngedeelten waarvoor specifiek uitbreiding wordt gevraagd om aan de wettelijke voorschriften te voldoen.

Wanneer je bij een bedrijf in dienst treedt, moet je het Dienstboekje aan de gezagvoerend schipper overhandigen. Deze bewaart het gedurende het dienstverband. Na afloop van de gemaakte reizen teken je die op in het boekje. Ten minste eens per jaar laat je het Dienstboekje afstempelen door Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB).


                                              null

Voor de vrachtvaart, ook ‘binnenvaart’ genoemd, dien je te beschikken over een geldig Dienstboekje met medische keuring. Met dit boekje kan je aantonen dat je als houder aan de eisen voor het uitvoeren van het beroep voldoet. Denk hierbij aan actuele keuringen en stempels van afgeronde opleidingen.

Meer informatie Dienstboekje >>>

Overigens hoeft niet iedereen een Dienstboekje te hebben. Wie al in het bezit is van een Groot Vaarbewijs of Rijnschipperspatent heeft het Dienstboekje alleen maar nodig voor de Rijngedeelten waarvoor specifiek uitbreiding wordt gevraagd om aan de wettelijke voorschriften te voldoen.

Wanneer je bij een bedrijf in dienst treedt, moet je het Dienstboekje aan de gezagvoerend schipper overhandigen. Deze bewaart het gedurende het dienstverband. Na afloop van de gemaakte reizen teken je die op in het boekje. Ten minste eens per jaar laat je het Dienstboekje afstempelen door Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB).

Wil je op zee varen met een gekeurd passagierszeilschip? Dan heb je extra papieren nodig. Werk je op een jacht, dan kun je het best een Royal Yacht Certificate behalen. Op hun website vind je alle benodigde informatie. Als je op een charterschip of tallship gaat werken heb je een Monsterboekje nodig. Deze kun je aanvragen als je een contract kunt overleggen bij een rederij of als je een maritieme opleiding volgt.

Bovendien moet je een geldig medisch keuringsbewijs overhandigen en een cursus Basic Safety STCW 95 gevolgd hebben. Sommige werknemers nemen de kosten hiervan voor hun rekening. Als je de training hebt afgerond, kun je je vaarbevoegdheidsbewijs aanvragen. Daarna kun je officieel aan de slag op de zeezeilvaart.

Het Monsterboekje overhandig je bij het aan boord gaan aan de kapitein. In dit boekje zit je vaarbevoegdheidsbewijs, het medische keuringscertificaat en een overzicht van alle cursussen die je gedaan hebt. Een goed beeld van alle eisen waaraan je moet voldoen vind je op sites als www.ezs.nl of www.kiwa.nl.

Wil je op zee varen met een megajacht? Dan heb je extra papieren nodig. Werk je op een jacht, dan kun je het best een Royal Yacht Certificate behalen. Op hun website vind je alle benodigde informatie. Als je op een charterschip of tallship gaat werken heb je een Monsterboekje nodig. Deze kun je aanvragen als je een contract kunt overleggen bij een rederij of als je een maritieme opleiding volgt.

Bovendien moet je een geldig medisch keuringsbewijs overhandigen en een cursus Basic Safety STCW 95 gevolgd hebben. Sommige werknemers nemen de kosten hiervan voor hun rekening. Als je de training hebt afgerond, kun je je vaarbevoegdheidsbewijs aanvragen. Daarna kun je officieel aan de slag op de zeezeilvaart.

Het Monsterboekje overhandig je bij het aan boord gaan aan de kapitein. In dit boekje zit je vaarbevoegdheidsbewijs, het medische keuringscertificaat en een overzicht van alle cursussen die je gedaan hebt. Een goed beeld van alle eisen waaraan je moet voldoen vind je op sites als www.ezs.nl of www.kiwa.nl.

Wil je op zee varen met een cruiseschip? Dan heb je extra papieren nodig. Je hebt een Monsterboekje nodig. Deze kun je aanvragen als je een contract kunt overleggen bij een rederij of als je een maritieme opleiding volgt.

Bovendien moet je een geldig medisch keuringsbewijs overhandigen en een cursus Basic Safety STCW 95 gevolgd hebben. Sommige werknemers nemen deze kosten voor hun rekening. Als je de training hebt afgerond, kun je je vaarbevoegdheidsbewijs aanvragen. Daarna kun je officieel aan de slag op de zeezeilvaart.

Het Monsterboekje overhandig je bij het aan boord gaan aan de kapitein. In dit boekje zit je vaarbevoegdheidsbewijs, het medische keuringscertificaat en een overzicht van alle cursussen die je gedaan hebt. Een goed beeld van alle eisen waaraan je moet voldoen vind je op sites als www.ezs.nl of www.kiwa.nl.

Wil je op zee werken in de offshore? Dan heb je extra papieren nodig.

.We helpen graag bij het kiezen van koers en richting. 

Denk aan een opleiding of cursus die daarbij hoort.

Maak van je hobby je werk.